Marisa Merz / L’archetipo del femminile – The Archetype of Femininity

MARISA MERZ

THE SKY IS A GREAT SPACE
METROPOLITAN MUSEUM OF ART NEW YORK

A CURA DI/CURATED BY
CONNIE BUTLER
IAN ALTEVEER

FINO/UNTIL
07/05

 

NEW YORK / di ISABELLA MICHETTI

MOSTRA AL METROPOLITAN PER L’UNICA ESPONENTE DONNA DELL’ARTE POVERA 

MOGLIE, MADRE E ARTISTA INSIEME, PER LEI LA CREAZIONE È NECESSITÀ ANCESTRALE

Circonvoluzioni di lamina fendono l’aria; occhi di donna appena abbozza scrutano da tocchi di dura argilla. Gli USA ripercorrono, con una mostra in programma fino al 7 maggio al Met Breuer (NY), 50 anni di attività artistica della torinese Marisa Merz.

Unica esponente femminile dell’arte povera, movimento che in polemica con le storture conseguenti al boom economico perseguì una catartica riduzione del superfluo, per ristabilire un linguaggio scevro da affettazione, di nuovo efficace: prediligendo materiali di scarto – legno plastica terra ferro, e ricorrendo alla manualità sapiente dell’artigianato tradizionale.

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NEW YORK / by ISABELLA MICHETTI

THE WORKS OF THE ONLY FEMALE EXPONENT OF THE ARTE POVERA MOVEMENT ON SHOW AT THE METROPOLITAN

WIFE, MOTHER AND ARTIST, ALL AT ONCE; TO HER, CREATION IS AN ANCESTRAL NEED

Convolutions of foil that cut the air; sketched female eyes that peer from pieces of hard clay. The US trace 50 years of the artistic activity of Marisa Merz, a native of Turin, in an exhibition held at the Met Breuer (NY) and running until May 7, 2017.

Merz is the only female representative of Arte Povera, the movement that, in opposition to the distortions stemming from the economic boom, pursued the cathartic reduction of the unnecessary, in order to restore a language that is both effective and free from sophistication. Artists belonging to the movement privilege waste materials, such as wood, plastic, earth and iron, and exploit the skilful dexterity of traditional craftsmanship.

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