Marina Abramovic - The Cleaner

Marina is present: con il corpo
A Palazzo Strozzi l’artista ‘fa pulizia’ nel suo passato e nella memoria

SONO RIUNITE CIRCA CENTO OPERE, MENTRE VERRANNO RIPROPOSTE LE SUE PIÙ FAMOSE PERFORMANCE

Il 14 marzo 2008, intorno alle ore 14, mi trovavo a visitare il MoMa di New York e il mio cammino incrociava quello di Marina Abramović. Di lì a poco si sarebbe seduta al centro della sala posta al primo piano del museo su una sedia di legno chiaro con davanti a sé un tavolo ed un’altra sedia pronta ad ospitare e ad accogliere l’altro. Mi sono seduto al suo cospetto in silenzio, con lo sguardo fisso, concentrato sul qui e adesso.

MICHELE CIOLINO in MARINA ABRAMOVIĆ, The Artist is Present, 2010
MICHELE CIOLINO in MARINA ABRAMOVIĆ, The Artist is Present, 2010

Ho ritrovato Marina anni dopo a Milano al Pac partecipando a “The Abramović Method”.
Tornerò ad incontrare Marina a Firenze il 21 settembre.
A Palazzo Strozzi l’artista fa pulizia (e forse qualcuno potrebbe quasi azzardare che in un percorso come il suo di ciò oggi vi fosse l’esigenza) e dichiara “Come in una casa: tieni solo quello che ti serve e fai pulizia del passato, della memoria, del destino”.
La mostra riunisce circa 100 opere. Verranno presentate anche le Re-performance ovvero la riproposizione delle più famose performance interpretate ogni giorno da performer specializzati.
Nel cortile del museo ci accoglie il furgone Citroen, ex cellulare di polizia, utilizzato dall’artista con il compagno d’arte e di vita Ulay dal 1975 per tre anni per viaggiare per tutt’Europa.
Nei sotterranei della Strozzina si trovano le opere pittoriche degli anni ‘70 (Clouds, Truck accident) e La lavatrice (The cleaner).

Per leggere l’intero articolo, puoi acquistare la copia n. 5/2018 della rivista ARTEiNWorld, disponibile sul nostro sito, in digitale o nella versione cartacea.


Marina is present: with her Body
The artist cleans up her past and memory in Palazzo Strozzi

SHOWCASING ABOUT 100 WORKS, THE EXHIBITION ALSO FEATURES REENACTMENTS OF HER MOST FAMOUS PERFORMANCES

On March 14, 2008, at about 2 pm, I was visiting the MoMa in New York. There, I saw Marina Abramović. She was at the center of the room on the first floor of the museum and was sitting down on a light-colored wood chair, with a table in front of her and another chair by her side, ready to welcome the other one. I silently sat down in front of her, with a

MARINA ABRAMOVIĆ, The Kitchen V: Holding in the Milk
MARINA ABRAMOVIĆ, The Kitchen V: Holding in the Milk, 2009 Courtesy of Marina Abramović Archives and LIMA, MAC/2017/063

blank stare, focused on the here and now.
I met Marina again at Pac in Milan some years later, while taking part in “The Abramović Method”.
I am going to meet her again in Florence, on September 22.
On the occasion of the exhibition at Palazzo Strozzi, the artist “has done some cleaning” (someone may even dare to say that her career needed it) and explained that “The same way you keep only what you need in your home, you should clean up your past, memories and destiny”.
The exhibition gathers about 100 works by the artist and features several re-performances, in which specialized performers interpret her most famous performances and repeat them every day.
In the museum courtyard, visitors can see a Citroen van; previously employed by the police, this van was used by the artist and Ulay, her partner in life as well as in art, to travel around Europe from 1975 to 1978.
The basement of the Strozzina houses works dating from the ‘70s (Clouds, Truck, Accident and The Cleaner).

To read the full article, buy the n. 5/2018 of the magazine ARTEiNWorld, available on our website, in digital or paper edition.

MARINA ABRAMOVIĆ
THE CLEANER

PALAZZO STROZZI
FIRENZE/FLORENCE
A CURA DI/CURATED BY
ARTURO GALANSINO, LENA ESSLING,
TINE COLSTRUP, HUMLEBÆK AND SUSANNE KLEINE
21/09 – 20/01/2019

MICHELE CIOLINO

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